26.12.2013

Aina ei ole väärin saada enemmän kuin antaa

Joulu oli ja on vielä vähän aikaa. Miten sinun joulusi on sujunut? Minä olen tietysti herkutellut jouluruuilla ja äidin leipomilla pikkuleivillä, naureskellut veljieni juuri niin typerille jutuille, löhnännyt sohvalla mummolassa ja kotona, lenkkeillyt jäisillä maanteillä, yllättynyt kiltteydestäni lahjojen määrän takia ja oivaltanut joitain sellaisia asioita, joita arjessa on vaikeaa huomata.

Olen esimerkiksi oivaltanut, että aina itselle ei mahda mitään, eikä kaikkea itsessä voi muuttaa. Usein ikävimmät ominaisuudet itsessä mahdollistavat ne kaikkein parhaimmat; esimerkiksi minä olen äkkipikainen ja tulistun helposti, mutta toisaalta saan tehokkaasti asioita aikaan ja lepyn nopeasti. Ikävämmät ominaisuuteni ovat osa minua ja ilman niitä minusta puuttuisi paljon hyvää.

Toinen oivaltamani asia liittyy lahjojen saamiseen ja antamiseen. Oikeastaan oivallus on äitini ansiota. Sain nimittäin muilta todella arvokkaita lahjoja, joihin oli selvästi käytetty paljon rahaa. Itse en ollut hankkinut yhtä kalliita lahjoja, joten minuun iski pieni huonon omatunnon poikanen. Olisi pitänyt panostaa enemmän. Äitini kuitenkin sai minut ymmärtämään, että tietenkään kukaan ei oleta minun opiskelijana ja osa-aikaisena työssä käyvänä pystyvän hankkimaan yhtä kalliita lahjoja kuin itse sain. Kukin todella hankkii lahjata omaan budjettiinsa sopivana ja lahjan ajatus on oikeasti se tärkein.

Nautinnollista, tyytyväistä ja antoisaa joulunajan loppua sinulle!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti